
NOx-reduserende tiltak kan gi dieselbilen nye glansdager

Ny teknologi har redusert utslippene av det skadelige stoffet NOx betraktelig i dieseldrevne lastebiler og busser. Teknologien kan være redningen for private dieselbiler.
Såkalt Selective Catalytic Reduction-teknologi (SCR) kan redusere mengden giftig NOx som slippes ut av dieselbiler betraktelig.
– Det fungerer ved at en katalysator omgjør NOx til N2, som er et ufarlig stoff for oss å puste inn. Prosessen skjer ved at det sprøytes inn en urea-løsning i rensesystemet, sier forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI) Christian Weber til ABC Nyheter.
Urea er et organisk stoff som blant annet kan utvinnes av urin. Flere produsenter lager varianter av det NOx-rensende stoffet, kalt AdBlue.
– Store kjøretøy viser at teknologien fungerer. I tunge biler ser vi at NOx-utslipp går ned med 98 prosent fra såkalt Euro V-motor, som ikke benytter teknologien, til Euro VI-motorer, som gjør det. Da står du igjen med nesten null i NOx-utlsipp, forklarer Weber.
Hver gang slike lastebiler fyller diesel, fyller de på AdBlue samtidig. 43 prosent av alle tunge kjøretøy som passerer bomringen i Oslo har den nye teknologien, ifølge tall fra bomselskapet Fjellinjen.
Aktuelt: Porsche kutter ut dieselbiler
– Produsentene må gjenvinne tillit
Flere bilprodusenter har varslet NOx-reduserende tiltak i håp om at teknologien kan hjelpe diesel-personbiler til å overleve i markedet.

– Hvis produsentene bestemmer seg for å gjøre dette riktig, har teknologien potensial til å redde dieselbilen. Men det viktigste er at kundene gjenvinner troen på diesel, at de stoler på produsentene igjen, sier Weber.
Han viser til at dieselskandalen i 2015 har svekket flere produsenters tillit betraktelig. Mange bilprodusenter jukset med utslipptester, som viste et lavere utslippnivå fra bilene enn det som var reelt.
I Norge har salget av dieselbiler vært i fritt fall helt siden 2011. Det henger sammen med blant annet økt bevissthet rundt det giftige stoffet NOx som er skadelig å puste inn for mennesker. Dieselbiler genererer mer NOx enn bensinbiler på grunn av høyere trykk og temperatur i motoren. Flere politiske tiltak er iverksatt mot lokal luftforurensning som har svekket dieselbilens posisjon.
Les også: – For noen er diesel en religion
Ikke like gode resultater
TØI-forskeren forteller at de fleste nye personbiler som går på diesel allerede har en form for renseteknologi om bord som skal redusere NOx-utslipp.
Verdens største produsent av AdBlue er det norske selskapet Yara. Ifølge Yara er det cirka 5 millioner personbiler i Europa som bruker AdBlue, melder E24. Selskapet forventer en mangedobling av bruken de neste ti årene.
Foreløpig har man imidlertid ikke sett like gode resultater i redusering av utslipp i personbiler som man har sett i tunge kjøretøy.
– Det er noe nedgang, men ikke like mye, forteller Weber.
Yaras produktsjef for AdBlue, Sigurd Jørgensen, sier til E24 at han tror moderne dieselbiler renset med AdBlue kommer til å være nødvendig i en overgangsfase til nullutslippbiler har tatt over markedet helt.
– Problemet er at dieselbilene bare blir større og større, så miljøgevinsten ved lavere CO2- og NOx-utslipp blir spist opp ved at folk kjøper større biler, mener TØI-forsker Weber.
Les også:
Volkswagen spår rekyl for diesel