
Statens Vegvesen bygger DAB-anlegg i mange tunneler– Det burde selvfølgelig vært på plass da FM-nettet ble slukket

Utbyggingen vil koste over åtte millioner kroner.
Statens Vegvesen Region Sør bekrefter at det skal bygges DAB+-anlegg i 27 tunneler som er kortere enn 500 meter.
I henhold til sikkerhetsforskrifter skal det være DAB+-signaler i alle tunneler som er over 500 meter. Likevel velger Statens Vegvesen å bygge ut DAB-signaler i tunneler som er kortere enn den nevnte distansen også.
– Dette er en service til trafikantene, sier senioringeniør i Statens Vegvesen, Jan Øyvind Pedersen.
Han understreker at Vegvesenet ikke er pålagt å gjøre denne jobben.
Tunnelene det gjelder ligger i Vest-Agder, Aust-Agder, Hordaland, Telemark, Buskerud og Vestfold (se faktaboks).
– Gode nyheter
Kommunikasjonssjef i Statens Vegvesen Region Sør, Lars Helge Rasch, opplyser overfor ABC Nyheter at det ikke har vært DAB-signaler i de 27 tunnelene tidligere.

– Dette er gode nyheter. All honnør til Statens Vegvesen som prioriterer dette, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), til ABC Nyheter.
NLF er en politisk uavhengig nærings- og arbeidsgiverorganisasjon for lastebileiere, og har 4000 medlemmer som representerer rundt 15.000 lastebiler.
Statens Vegvesen anslår at det vil koste over åtte millioner kroner å bygge ut DAB+-anlegg i tunnelene.
– Det er helt nødvendig for å sikre sammenhengende dekning langs våre viktigste veier, og burde selvfølgelig vært på plass da FM-nettet ble slukket. Større er desto tilfredsheten med at Statens Vegvesen nå griper fatt i dette, sier Mo.
Det er ventet at DAB-utbyggingen i tunnelene vil være ferdig i løpet av året.
Følgende tunneler vil få DAB+
- Bruråsen, Aust-Agder
- Åtlandstunnelen, Vest-Agder
- Lindlandtunnelen, Vest-Agder
- Svindlandtunnelen, Vest-Agder
- Gaupåstunnelen, Vest-Agder
- Lavolltunnelen, Vest-Agder
- Siratunnelen, Vest-Agder
- Gjeilenetunnelen, Vest-Agder
- Djupedaltunnelen, Vest-Agder
- Bykle 1 (Byklestigen), Aust-Agder
- Bykle 2 (Sandfjødd eller Svåa, Aust-Agder
- Havstad-Kuviga, Aust-Agder
- Bjorvika, Aust-Agder
- Østre Vallesverd, Aust-Agder
- Trøde-Bråhei, Aust-Agder
- Telemarksporten, Telemark
- Svandalflona rasoverbygg, Hordaland
- Slåttekåstunnelen, Telemark
- Sannerholttunnelen, Telemark
- Holtetunnelen, Telemark
- Hovengtunnelen, Telemark
- Stenbjørnrød miljøtunnel, Vestfold
- Natvall mijøtunnel, Vestfold
- Malerødtunnelen, Vestfold
- Sandbekkåstunnelen, Vestfold
- Slottsfjelltunnelen, Vestfold
- Skarettunnelen, Buskerud
(Kilde: Statens Vegvesen)
Slukkingen av FM-nettet, som skjedde over hele landet i løpet av fjoråret, har blitt sterkt kritisert.
Radiodigitaliseringen ble vedtatt i 2011 av Stortinget. Det var kun Fremskrittspartiet som stemte imot forslaget.
Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum mener politikerne nå bør svelge personlig stolthet, og vil be Stortinget se på kostnaden ved å skru på FM-nettet igjen.
Les også:
Høyre: – Å skru på FM-nettet igjen blir å rygge inn i fremtiden