Bilene som ikke faller i pris

Bård Risan står bak Rud Vintage Garage
Bård Risan står bak Rud Vintage Garage

Brukte biler kan faktisk være en veldig god investering.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I flere år har vi hørt om sjeldne biler som stiger og stiger i verdi. Det mest klassiske eksempelet er Porsche 911, hvor spesielt prisene på spesialmodellene har eksplodert.

Bård Risan og sønnen Øyvind Risan, som står bak Rud Vintage Garage i Bærum, slår fast at prisene på veldig dyre «high end» veteranbiler nå ser ut til å stagnere. Det gjelder for eksempel brukte Porscher, Jaguarer og Aston Martin.

Nå opplever han derimot at rimeligere veteraner og bilene mange kjenner igjen fra barndommen stiger til dels kraftig i pris.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Familiebedriftens fokus er primært hele, pene og originale vintagebiler fra 50-, 60-, 70- og 80-tallet.

Det viktigste for at en bil skal få en fin prisutvikling er at den er i god, original stand.

Sjekk prisutviklingen!

Eksempler på prisutvikling i løpet av 5 år (tyske anslag):

VW Boble 1964-1978: + 108 prosent

Volvo Amazon 1958-1970: + 56 prosent

Audi Urquattro 1982-1990: + 127 prosent

Ford Granada 1972-1977: + 116 prosent

Porsche 911 S: 1967-1971: + 213 prosent

Chevrolet Corvette 1982-1991: + 42 prosent

Enkelte årganger av disse har opplevd betydelig høyere prisvekst.

Kilde: Oldtimer Markt 2017/Rud Vintage Garage

— Dette er bibelen min, sier Risan og viser frem den tyske bilkatalogen Oldtimer Markt, som viser prisutviklingen på de fleste bilmodeller som har vært på markedet de siste 10-årene. Den viser prisutviklingen i Tyskland, men gir en god pekepinn på pristrender generelt, og spesielt på biler det er få å sammenligne med i Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Les også: 400 hk er kanskje litt snaut i en Volvo?

Bård Risan med sin "bibel"
Bård Risan med sin "bibel"

Bare i løpet av det siste året kan en rekke bilmodeller vise til dobling i prisen.

— Vi har for eksempel en Ford Granada til salgs for 115.000 kroner. For tre år siden ville samme bil ha kostet 50.000 kroner, sier Risan.

Les også: Tesla sier opp 3.600 ansatte

(Artikkelen fortsetter under bildet)

1974 Ford Granada 2.6 V6 2-dørs sedan. Foto: Rud Vintage Garage
1974 Ford Granada 2.6 V6 2-dørs sedan. Foto: Rud Vintage Garage

Han trekker frem Opel, hvor så godt som alle de klassiske modellene har steget i verdi det siste året. For Mercedes er bildet blandet og svært modellavhengig.

Mens de europeiske prisene har steget kraftig, har ikke prisene i Norge gjort det i like sterk grad. Det betyr at mange nyere veteraner faktisk er betydelig billigere her hjemme enn på kontinentet.

Det innebærer også at flere biler eksporteres fra Norge til Europa enn motsatt. Rud Vintage Garage ønsker helst at bilene blir værende i Norge, men merker større og større interesse fra kontinentet. Eksport også vært mer attraktivt på grunn av en svak krone.

— Vi har solgt syv biler til en tysk samler, som har over 400 biler i samlingen sin, sier Risan.

Les også: Helt nytt elbilmerke i Oslo

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes 450 SEL 6,9
Mercedes 450 SEL 6,9

En Jaguar E-Type var til salgs i Norge for 800.000 kroner, noe Ola Nordmann tydeligvis mente var for dyrt. I stedet ble bilen solgt tvert til England for 1,1 millioner kroner.

De siste årene har Rud Vintage Garage først og fremst kjøpt mest i Norge, men importerer også endel, spesielt fra USA, Japan og Sverige.

— Siden vi startet opp i 2013 har vi bare kjøpt én bil i Tyskland, sier Risan med henvisning til det høye prisnivået der.

Les også: Dette blir en av årets viktigste elbiler

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hva med en klassisk Boble?
Hva med en klassisk Boble?

Rud Vintage Garage har menn mellom 35 og 70 år som målgruppe. For å nå disse brukes i utstrakt grad Facebook som salgskanal.

— Da vi startet opp solgte vi én av 20 biler gjennom Facebook. Nå er det hver femte, sier Risan.

Mange kjøper bilene både usett og uprøvd. Kundene bor gjerne på kyststripen fra Kristiansand til Trondheim.

— Vi har jobbet og jobbet for å få et best mulig rykte. Vi får få klager. Riktig eier til riktig bil er viktig, sier Risan. Han sier at deres rolle i stor grad å være veileder for kundene. For stadig flere av kundene er det viktig at bilen i tillegg til å gi glede i hverdagen også er en god investering.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

1966 Ford Mustang
1966 Ford Mustang

— Vi hadde en kunde innom som mente at en Ford Mustang fra 1966 til 365.000 kroner var for dyr. Kunden kom kjørende i en Audi Q7 til nærmere én million. Denne bilen vil stupe i verdi de neste 10 årene, mens Mustangen med stor sannsynlighet vil stige i verdi, sier Risan.

Lokalene til Rud Vintage Garage er fylt opp med mange godbiter fra en rekke produsenter. Bilforhandleren satser ikke på enkeltmerker. Her finner vi alt fra en gammel Boble og folkelige Ford-er til heftige Mercedes-er og BMW-er.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Øyvind Risan er en av to ansatte hos Rud Vintage Garage
Øyvind Risan er en av to ansatte hos Rud Vintage Garage

— Vi er ikke redd for å ha biler på lager slik en nybilforhandler vil være. Bilene på vårt lager stiger i verdi. Da vi startet opp kjøpte vi en 1970-modell Simca Rallye 1000. Den er en av 50 biler som ble importert av Simca-forhandlere i 1970 som vi ferdig restaurert kunne solgt for 150.000 kroner den gang. I dag kan vi forvente å få 350.000 kroner for denne. Disse er spesielt ettertraktet i hjemlandet Frankrike, sier Risan.

Saken er først publisert på Hegnar.no