
Liten bil imponerer stort

Her får du mye bil for pengene.
Seat gjør comeback i Norge. Det spanske merket som lenge har vært under VW-paraplyen, har valgt en ny måte å satse på.
De skal utelukkende selge biler på nett og via mobile pop up-senter – og legger opp til at eierne kan dele bilen med andre. Samarbeid med bildelingsselskapet HYRE er lagt inn automatisk, slik at bileierne kan tjene penger på bilen når de ikke bruker den selv.
Seat: – Dette er en undervurdert bil
5,4 million solgt
I 2017 hadde Seat en voldsom salgsøkning i markedet i Europa. Nå er altså planen å prøve seg også i Norge.
Det er fire modeller å velge mellom. Ibiza er den minste og billigste.
Dagens modell er femte generasjon – og totalt er det solgt over 5,4 millioner eksemplarer over de siste 30 årene.
Vil den slå an også i Norge? Vi har forsøkt å finne ut:
Cupra skal stå på egne bein som merke

Hva er nytt?
Det har skjedd mye med Ibiza siden sist. Testbilen har den nye 1-liters tresylindrede TSI-motoren på 115 hk. Dette er altså bensinmotor, som jo passer godt i dette segmentet, og i disse anti-diesel-tider.
I tillegg har man valgt å kun tilby Ibiza i femdørs-utgave.
Ibiza var den første modellen fra VW-konsernet som brukte den splitter nye MQB A0-plattformen. Forøvrig samme plattform som brukes i kompakt-SUVen Seat Arona.
Er det skummelt å kjøpe brukt Seat?
Hva er styrker og svakheter her?
Seat nyter godt at å være et produkt under VW-paraplyen. Det gjør at alt er gjennomarbeidet og ordentlig. Så selv om dette er en billigbil med mye hardplast, får du følelsen av at interiøret er godt skrudd sammen.
I tillegg fungerer infotainmentsystemet godt og har flott skjerm.
(Saken fortsetter under bildet)

Kjøreegenskapene er livlige. Her kan du leke deg når du er på tur. Samtidig som den er stødig og solid på motorveien. Støydempingen er også overraskende god.
I baksetet er det faktisk god plass. Men utsynet til siden blir begrenset for voksne, på grunn av stolpen til bakdøra.
Takket være VW-tilknytningen, får den også mye kult utstyr, som speiling av smarttelefoner, adaptiv cruisekontroll, LED-lys, trådløs lading av smarttelefon og fotgjenger-detektor.
Disse bileierne er minst fornøyd
Hva koster den?
Prisene starter på 248.500 kroner – og går opp til toppmodellen FR+ som koster 280.5000 kroner.

Hvem er konkurrentene?
Ibiza kan sammenlignes med både VW Polo og Ford Fiesta.
Du vil nok oppleve at de to andre byr på litt bedre opplevd kvalitet. Men spekker du Ibizaen til topps er ikke forskjellen så stor.
Vil naboen bli imponert?
Testbilen har FR-pakken, som betyr større hjul og litt barskere styling. Det gjør Ibizia til en liten tøffing. Vi synes faktisk den er barskest i klassen!
Eier du Seat? Fortell om bilen din her!
Broom mener:
Seat er et friskt pust å få tilbake i Norge. De kjemper litt mot trendene, ved å ikke ha noen ladbare modeller enda. Men med prisgunstige og attraktive modeller som Ibiza vil fortsatt ha en appell.
I forhold til prisen, mener vi at toppmodellen FR+, som koster rundt 15.000 kroner mer enn testbilen, er det beste valget. Da får du panoramatak i glass, alcantara interiør og Beats stereoanlegg, i tillegg til det som er inkludert i FR-pakken.

Uansett hvilket utstyrsnivå du går for får du en bil som kjører veldig bra og har god plass i forhold til størrelsen.
Test: Seat Leon - les den her
Hva mener eierne?
Foreløpig har det ikke kommet inn noen eier-vurderinger av Ibiza i Brooms bilguide . Har du en slik bil – så gå legg gjerne inn dine synspunkter. Det tar bare noen få minutter. Totalt er det nå over 7.300 omtaler i databasen!
Visste du at:
– Det første markedet Seat ble introdusert for utenfor Spania var Columbia?
– Seat legger stor vekt på å være innovative - og har over 1.000 ansatte i sitt teknikksenter på fabrikken i Martorell utenfor Barcelona
– Den første Ibiza-modellen ble designet av Giorgetto Giugiaro – mannen bak andre ikoniske biler som VW Golf mk1, Lotus Esprit, DeLorean DMC-12 m. fl.

Saken ble først publisert på Broom.no