
Topp 5: Dette er verdens mest solgte elbiler

To av dem har du neppe sett før...
Elbilene går sin seiergang i det norske markedet. Ingen kjøper flere elektriske biler enn oss nordmenn, og alt tyder på at det vil fortsette – etter hvert som det kommer stadig flere nye modeller ut på markedet.
Men i verdensmålestokk er elbilene fortsatt små i den store sammenhengen. I fjor sto de for rundt 0,8 prosent av bilsalget. Ifølge analyseselskapet JATO ble det levert ut rundt 581.000 elbiler fra verdens bilprodusenter. 33.000 av disse i Norge.
I overkant av 150.000 kroner

Men hvilke modeller selger mest av elbilene? Helt på topp finner vi en bil du neppe har sett før. Verdens mest solgte elbil kommer nemlig fra kinesiske BAIC og heter EC.
Det er en liten og enkel bil, med dertil hørende prislapp. EC koster i overkant av 150.000 kroner i hjemlandet. Rekkevidden er ikke på mer 120 kilometer.
Dette er en typisk bybil hjemme i Kina, hvor myndighetene nå jobber hardt med å få bilkjøperne over på utslippsfrie biler.
Denne Kina-elbilen skulle egentlig vært i Norge for lenge siden
Gjetter du tredjeplassen?
På andreplass over de mest solgte elbilene finner vi en bil som virkelig har markert seg i Norge, nemlig Tesla Model S.
Saken fortsetter under bildet

Dette var den andre bilen ut fra Tesla, etter nisje-modellen Roadster. At Model S skulle bli en suksess var helt avgjørende for Tesla. Senere kom Model X som er basert på samme plattform, men Model S er fortsatt den som selger best.
Den tredje mest solgte elbilen i verden i fjor er den som mange kanskje ville ha tippet på førsteplass: Nemlig Nissan Leaf. Dette er bilen som for alvor satte elbilene på kartet. Leaf er også totalt sett verdens mest solgte elbil til nå, men i fjor måtte den altså se seg slått.
Gjetter du hvor mange Leaf det er på norske veier? Her får du svaret
Til Kina igjen

Her hører det også med til saken at Leaf ble faset ut i fjor. I år har det kommet en helt ny generasjon av bilen. Det skal bli spennende å følge salget av den utover 2018.
På fjerdeplassen skal vi til Kina igjen, der finner vi nemlig en bil ved navn ZD Zhidou.
Her er det snakk om en bitteliten elektrisk bybil, med begrenset rekkevidde og lav pris. For å få storbytrafikken i Kina bort fra bensin- og dieselbiler er denne biltypen effektiv.
Lang rekkevidde – gunstig pris
Nummer fem i denne oversikten er også den eneste europeiske av disse: Nemlig Renault Zoe. Renault har laget en enkel og ukomplisert elbil, med fokus på mest mulig batterikapasitet for pengene.
Zoe får du nå med rekkevidde etter den såkalte NEDC-målingen på inntil 400 kilometer, likevel ligger den godt under flere av konkurrentene i pris. Det har da også gitt godt salg. Her i Norge har Renault også nytt godt av at de har hatt kortere leveringstid enn mange andre elbilprodusentene.
Les testen: Den smarteste elbilen du kan kjøpe akkurat nå

Saken er først publisert på Broom.no