
Kultbilen Trabant har blitt voksen

På gatene i DDR var det størst sannsynlighet for å møte en Trabant. Bilen ble verdensberømt da mange bruke farkosten for å flykte til Vest-Tyskland i 1989.
Den første «P50»-modellen av Trabant rullet av produksjonsbåndet i Zwickau 7. november 1957.
Frem til 1991 ble det bygd om lag tre millioner av dem i DDR. Med den tyske gjenforeningen havnet produksjonen av den lille to-takteren på historiens skraphaug.
Men Trabanten har overlevd og er like godt kjent under kjelenavnet «Trabi». Bilen har også fått kult-status i enkelte miljøer. Entusiastene avholder regelmessige Trabi-treff for å utveksle erfaringer og reservedeler.
Odd bil
De som besøkte DDR før muren falt 9. november 1989 har opplevd både markante avgasser og moterens karakteristiske knatrende lyd.
De siste modellene brukte 21 sekunder på å nå toppfarten på 100 km/t.

Avisen Berliner-Zeitung har intervjuet Frank Hofmann, en mann i midten av førtiårene som produserer og selger nye deler til det litt odde bilmerket.
– Trabant er den rake motsetningen til dagens tekniske verden, sier Hofmann som bor i Zwickau og minnes barndommen hver gang han vrir om nøkkelen på sin «P601».
Fluktbilen
Trabi ble av mange sett på DDRs variant av den vest-tyske minibilen, Volkswagens «Boble».
Under sammenbruddet i DDR ble bilen et symbol. Ungarn åpnet grensene i august 1989, og mer enn 13.000 forlot Erich Honeckers rike de neste ukene.
Mange av dem kjørte Trabant gjennom Tsjekkoslovakia til Ungarn og over grensen til enten Østerrike eller Vest-Tyskland.
Køene av små Trabanter er et av minnene fra omveltningene som førte til at reelt eksisterende sosialismen på tysk jord opphørte å eksistere.
Privatbilismen var ikke prioritert under Honecker og hans forgjengere. Du måtte vente tolv år på en Trabant i DDR-tiden.
På slutten av 90-tallet planla man å starte opp produksjonen igjen i Uzbekistan, i følge den irske avisa Independent.ie. Men det skal da bare ha blitt produsert ett eksemplar - og da under navnet «Olimp»