Hyundai i30 stasjonsvogn knuser mange større konkurrenter på plass

Hyundai kommer med ny i3 stasjonsvogn, og den er en liten plassmester.
Hyundai kommer med ny i3 stasjonsvogn, og den er en liten plassmester.

Ny stasjonsvogn kan bli brysom for konkurrentene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stasjonsvogn har i mange år vært førstevalget til svært mange norske familier. De siste årene har SUV-ene kommet for fullt og stjålet mye salg, men fortsatt velger mange stor og praktisk stasjonsvogn når de skal kjøpe bil.

Men hvor stor stasjonsvogn trenger man egentlig? Det spørsmålet har mange bilkjøpere begynt å stille seg de siste årene. For inn på markedet har det kommet flere kompakte stasjonsvogner som knuser konkurrenter i klassen over på plass.

Utnytter plassen bedre

Vi snakker biler i det som gjerne kalles Golf-klassen. Sist ut her er nye Hyundai i30 som akkurat har debutert på bilutstillingen i Geneve.

I30 er slett ingen stor bil, men den byr likevel på hele 602 liters bagasjerom. Det er mer enn mange langt større biler kan by på. Ja, med dette volumet har i30 for eksempel over 50 liter større bagasjerom enn Volvos nye og store stasjonsvogn, V90. Med baksetene nedfelt, får du inn 1.640 liter.

Det har Hyundai klart gjennom å blant annet prioritere bagasjerom fremfor mest mulig plass i baksetet. Dette er biler som ofte velges av småbarnsforeldre. Dermed trenger man ikke veldig mye beinplass i baksetet. Dessuten blir bilprodusentene stadig bedre på å utnytte plassen optimalt.

Les også: Dette er verdens råeste stasjonsvogn

(Saken fortsetter under)

i30 er ikke noen tradisjonelt kantete stasjonsvogn, likevel er bagasjeplassen svært god.
i30 er ikke noen tradisjonelt kantete stasjonsvogn, likevel er bagasjeplassen svært god.

Ville vært utenkelig

Hyundai kommer fra Sør-Korea, men i30 er utviklet i Europa og produseres også i vår del av verden.

Det gjenspeiler seg også i graden av sikkerhetsutstyr, som ville vært nesten utenkelig på en bil i denne klassen bare for noen år siden. Her er det blant annet blindsonevarsling og filskiftvarsling.

Sistnevnte både varsler og griper aktivt inn hvis bilen er på vei ut av filen sin. Denne funksjonen bortfaller når sjåføren aktivt bruker blinklys for å skifte fil.

Les også: Dette har de aldri gjort før

(Saken fortsetter under)

Stor infotainmentskjerm "utenpå" dashbordet.
Stor infotainmentskjerm "utenpå" dashbordet.

Bilen griper inn

Hvis man er usikker på fartsgrensen er SLIF (Speed Limit Information Function) et verktøy som gjenkjenner og leser skilter. Hyundai har også et system de kaller DAA (Driver Attention Alert). Dette logger bilens kjøremønster for å kunne advare mot kjøring som kan forårsake ulykker.

Automatisk nødbrems kommer nå på en rekke bilmodeller. Sensorkameraene varsler sjåføren om farer, før bilen selv griper inn. Først kommer et visuelt lydsignal, så vil bremsene aktiveres på maksimum styrke hvis en ulykke er på gang. Bilen har også egen radar for å oppdage fotgjengere og unngå sammenstøt.

I Norge kommer nye i30 med to bensinmotorer: 1,4-liter på 140 hestekrefter, eller en tre-sylindret 1-liter på 120 hestekrefter.

Her er det bare å laste inn, i30 overgår mange biler i klassen over på bagasjeplass.
Her er det bare å laste inn, i30 overgår mange biler i klassen over på bagasjeplass.

Les også:

Slik sparer du 200.000 kroner på luksusbilen

Nei – dette er ikke en elbil fra Volvo

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no