
Produksjonen av Audi R8 e-tron er stoppet etter bare ett år

Superbilen R8 ble vist fram i Geneve 2015, og kostet 1 million Euro. Mindre enn 100 eksemplarer ble laget.
Mange ulike elbilmodeller har solgt godt de siste årene, men ikke alle. Et eksempel i så måte er den elektriske versjonen av sportsbilen Audi R8, den såkalte R8 e-tron. Faktisk har salget vært så labert at man nå har kuttet ladekabelen for godt.
Ironisk nok er ikke dette første gang det skjer med R8 e-tron. Bilen ble først vist som et konsept på Frankfurt-utstillingen i 2009. Den ble fulgt av en prototype på den samme utstillingen to år senere, og da var planen at bilen skulle gå i produksjon i 2012.
Bilen skulle gå fra 0-100 på 4,8 sekunder, 0,2 sekunder tregere enn den vanlige R8 V8. Men selv om ti prototyper ble laget, og man satte en elektrisk banerekord på Nürburgring, så besluttet Audi i mai 2013 å innstille prosjektet. Dette fordi batteriutviklingen ikke hadde kommet så langt som man hadde trodd, og dermed var man misfornøyde med bilens rekkevidde.
(Saken fortsetter under)

Astronomisk prislapp
Men i 2014 ombestemte man seg, og sa at en elektrisk R8 skulle komme. Det stemte, og på Geneve-utstillingen i 2015 sto en ny e-tron klar i ferdig produksjonsutgave, basert på siste generasjon R8. Bilen hadde et 92kWh litium-ionbatteri, og to elektriske motorer på til sammen 460 hk drev bakhjulene. Det gjorde at bilen kunne nå 3,9 sekunder og en toppfart på 201 km/t. Prislappen var astronomiske en million Euro, eller ni millioner kroner, og bilen var kun tilgjengelig i Europa.
Den voldsomme prislappen gjorde at mange nok så seg om etter andre alternativer, og sammenlignet med en Tesla var ytelsene ikke så mye å slå i bordet med. Det hjalp heller ikke at bilen ikke fantes hos noen forhandlere. De som eventuelt var interessert, ble henvist til Audis hovedkvarter, og bilen fantes verken online eller i brosjyremateriell fra Audi.
Les også: Så stor blir regningen for å få nordmenn til å kjøre elbil
(Saken fortsetter under)

Samme skjebne som SLS
En representant for merket fortalte til det amerikanske bladet Car and Driver, at man kunne solgt flere biler, hadde man markedsført produktet bedre. Hvor mange biler som totalt ble bygget er ikke kjent, men den samme representanten sa «under 100».
Det er et tall som også Mercedes-Benz kan kjenne seg igjen i. Deres SLS AMG Coupe Electric Drive fikk en del oppmerksomhet her i Norge i 2013, da både Petter Stordalen og Kjell Inge Røkke betalte 3,3 millioner kroner for bilen, men det endelige produksjonstallet ble tilslutt på godt under 100 biler også for Mercedes sin elektriske superbil.
Les også:
Flere tusen norske bileiere har fått brev
Denne uken får verden et helt nytt bilmerke
Sjefen kjørte fra livvaktene– da kom M5
Premiere: Denne blir 100.000 kroner billigere
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no