Har tapt milliarder – nekter å gi seg

Den amerikanske elbilprodusenten Lucid er endelig i gang med produksjonen av sin elektriske SUV – Gravity.
Den amerikanske elbilprodusenten Lucid er endelig i gang med produksjonen av sin elektriske SUV – Gravity.

Nå er produksjonen i gang.

(Denne artikkelen ble først publisert på Broom)

Den amerikanske elbilprodusenten Lucid Motors har nettopp startet serieproduksjonen av sin andre modell og første SUV, Gravity.

Det skjer i kjølvannet av en tøff periode, med stor tap og vanskelig økonomi. Men Lucid, med den tidligere Tesla-sjefen Peter Rawlinson i spissen, gir seg ikke.

Mye av grunnen til at de fortsatt klarer seg, er at de har det saudiarabiske oljefondet (PIF) i ryggen. Det gjør at virksomheten er garantert å fortsette ut 2025.

Lucid er nok fortsatt ukjent for mange her hjemme. Men de satser også i Norge – og har blant annet et showroom midt på Karl Johansgate.

Foreløpig har de kun en stor sedan – Air. Men allerede for fire år siden fortalte de om en kommende SUV. En SUV som skiller seg ut på flere måter – blant annet med en kreativ løsning i bagasjerommet foran.

Super-elbilen testet - med politi-ekskorte

God rekkevidde

Den elektriske SUV-en er drøyt fem meter lang, har over tre meters akselavstand.

Den forventes å kunne leveres med over 1.000 hestekrefter – og en rekkevidde på over 700 kilometer.

To elmotorer er standard, dermed er du sikret firehjulsdrift.

Lucid har tidligere avslørt at modellen vil bli utstyrt med justerbar luftfjæring og hjul i størrelser fra 20 til 23 tommer.

Det forventes også at bilen vil akselerere fra 0 til 100 km/t på under 3,7 sekunder – og ha en tilhengervekt på opptil hele 2,7 tonn.

Sjekk det luksuriøse interiøret i Gravity her.
Sjekk det luksuriøse interiøret i Gravity her.

Her tester han årets råeste elbil

Fem-, seks- eller sju seter

Interiøret i Gravity er minimalistisk og fokuserer på skjermer. Føreren møtes av en 34 tommers buet OLED-skjerm – samt en stor skjerm under, med et dedikert infotainmentsystem.

Akkurat som Tesla Model X er det plass til fem, seks eller sju personer.

Bakseteryggene foldes ned slik at du får et nesten flatt gulv, noe som skal gi et enormt bagasjerom, om du trenger det. Vi snakker over 3.000 liter!

Det vil være tilgjengelig en rekke tilvalg, inkludert oppvarmede, ventilerte og masserende forseter, et premium lydanlegg med 22 høyttalere, og et klimaanlegg med fire soner.

Denne er laget for å sette Tesla på plass

To seter – i frunken

Rask blir også hurtigladingen. Her er Lucid i særklasse. De har et 900 Volt-system – og Gravity skal kunne ta imot opptil 350 kW. Under optimale forhold vil det innebære 320 kilometer på 15 minutter.

Interessant nok kan bagasjerommet foran utstyres med et sete som kan romme to voksne.

Edmunds har allerede testet nykommeren. De skriver at Gravity setter en ny standard i sitt segment.

Var med å starte Tesla-eventyret – nå er de konkurrenter

Levering

Lucid har ennå ikke kunngjort når de første leveransene av Gravity vil finne sted, men produksjonen er altså i gang ved deres fabrikk i Arizona.

Priser i Norge er ikke klare. Men i USA er starter den på drøyt en million kroner. En rimeligere Gravity Touring-modell er planlagt å ankomme sent neste år med en pris på i overkant av 800.000 kroner.

På den norske hjemmesiden til Lucid ligger Gravity inne - men ikke med informasjon om pris eller forventet levering. Mye tilsier imidlertid at bilen vil bli klar for norske kjøpere en gang i løpet av 2025.

Får over 1.000 hestekrefter – og lynrask lading!