El-sparkesykler: – Det nytter ikke for oss eldre å gå på gata mer
Elektriske sparkesykler får eldre til å skvette og unge til å juble. Samtidig havner stadig flere på legevakten etter å ha prøvd fenomenet.
Vi har vært ute på gata i Oslo sentrum og spurt folk hva de synes om de nye el-sparkesyklene, som i mars ble tilgjengelige for alle å leie gjennom tjenestene TIER og VOI. Mens flere synes det er et godt og nyttig transportmiddel som har kommet til byen, er det andre som synes det er ubehagelig.
I Karl Johans gate møter vi blant andre Torill, en godt voksen dame som er tydelig motstander av de nye sparkesyklene.
– Det nytter ikke for oss eldre å gå på gata mer, de kjører jo helt vilt uten lover og regler. Det er andre gang i byen nå hvor jeg synes det er ubehagelig, sier hun til ABC Nyheter. (Torill ønsket ikke å avbildes i videoen).
Hun mener det hadde vært greit om sparkesyklistene hadde fulgt trafikkregler og kjørt trygt mellom fotgjengere, men hun oppfatter at ikke alle tar hensyn. Det som gjør Torill mest irritert er at hun ser syklene bli parkert på steder de er i veien, som midt i gata.
– Det kommer kanskje en tid der jeg blir så irritert at jeg tar og kaster dem ut i gata. Jeg kunne ha kastet fem stykker i dag, og jeg hadde gjort det hvis jeg gikk her alene, fortsetter hun.
Les også: Politiker om Oslo-syklister: – Sykler som om sykkelen er stjålet
En video som viser en person kaste en sparkesykkel i elvenhar gått som en farsott på Instagram de siste dagene:
Elektriske sparkesykler har inntatt hovedstaden for fullt, og to private operatører tilbyr utleie av slike i Oslo. Ytterligere ni selskaper har uttrykt interesse for å etablere seg i byen, ifølge Tek.no.
Sparkesyklene står spredt rundt omkring i byen uten sykkelstativ, og du finner og låser dem opp via en app. Deretter betaler du ti kroner for å starte, og 1,5 til 2 kroner per minutt du bruker den før du setter den fra deg der du måtte ønske.
Elektriske sparkesykler regnes som vanlige sykler. De samme reglene som syklister må følge gjelder også for disse. Kjøretøyet har en toppfart på tjue kilometer i timen.
Les også: Nye regler skal sette en stopper for trimming av elsykler
Trenger tilvenning
Kristian kommer rullende på en tradisjonell ikke-elektrisk sparkesykkel. Han mener det er et fint miljøvennlig alternativ hvis man skal komme seg fort rundt i byen, men at det vil ta litt tid før folk er vant med konseptet.
– Det er en liten tilvenningsperiode for å kjøre en sparkesykkel, spesielt en elektrisk som det. Så at uhell kan forekomme i starten det kan man ikke se foruten, sier han.
Han får støtte fra 17 år gamle Endre, som mener tilbudet er midt i blinken for ungdommer som ham.
– Det er et veldig bra kollektivtilbud. Du kan parkere overalt så det er praktisk, i alle fall for meg. Jeg kan bare ta en og sykle hvor jeg vil, sier Endre.
Les også: Menn i «midtlivskrise» sykler fortest
Flere havner på legevakten
Skadelegevakten i Oslo rapporter inn tall på skadde som har brukt sykkel og el-sparkesykkel inn til Statens vegvesen og Helsedirektoratet. De har sett en økning forrige uke sammenlignet med i midten av mars. Vegvesenet opplyser at det har kommet inn en del skadde som har brukt el-sparkesykkel, i hovedsak lettere skader.

Vegvesenet oppfordrer folk til å være forsiktige, både av hensyn til seg selv og andre. De forventer at flere kan komme til å bytte ut det å gå med å sparke. Det vil føre til flere uhell og skader i trafikken.
– Vi er rimelig sikre på at det blir en del ulykker. Det er ikke like lett å holde balansen på en sparkesykkel med små hjul som på en vanlig sykkel. Dessuten mangler de aller fleste erfaring med slike kjøretøy, sier Guro Ranes, direktør for trafikksikkerhet i Vegvesenet.
Erfaringer fra sykkel viser at sparkesykler vil være sårbar for trikkeskinner, ujevn asfalt og fortauskanter.
Les også: Reis kollektivt: Her kommer du deg lettest frem uten bil
Blinde blir påkjørt
På onsdag meldte Blindeforbundet at flere blinde og svaksynte har blitt påkjørt av elektriske sparkesykler, og de ber kommunen ta grep. Blindeforbundet er samtidig kritiske til sparkesykler som står parkert midt på fortauet.
Utleieselskapet VOI beklaget situasjonen overfor de blinde.

– Vi er veldig lei oss for å høre at blinde har blitt påkjørt av sparkesykler i Oslo. Det skal ikke skje. Da VOI lanserte i Norge, tok vi kontakt med Norsk Blindeforbund og Bymiljøetaten, sier André i en kommentar til NTB.
Les også: Blinde påkjørt av sparkesykler, forbundet krever tiltak
Det er ventet at antallet sparkesykler bare vil øke mot sommeren. TIER opplyser at de har minst hundre sparkesykler rundt omkring i byen og selskapet planlegger å utvide så lenge de har støtte i befolkningen og fra bystyret.
Lars Christian Grødem-Olsen er ansvarlig for Tier i Norge. Han sier de ønsker å samarbeide tett med styresmakter og byråd for å sørge for at sikkerheten er god.
– Hver bruker har et ansvar for å handle etter loven. Vi er ikke politi, men vi føyer oss gjerne etter det styresmaktene ønsker fordi vi ønsker at det skal være så trygt som mulig, sier han til ABC Nyheter.
Les også: SV kaller ny regjeringsplattform «et slag i trynet til alle som lar bilen stå»
Begrenset levetid
Ifølge svenske Breakit har enkelte el-sparkesykler som leies ut en levetid på rundt to måneder. Det reiser spørsmålet om syklene faktisk er miljøvennlige. Tier har bare vært operative i fire måneder, men opplever at de får en lenger levetid ved å vedlikeholde syklene godt.
– Vi forventer godt over seks måneders levetid akkurat nå. Men målet er at de skal holde i minst ett år, sier Grødem-Olsen.
De samarbeider med logistikkselskapet Nortrail som samler inn, lader og fikser syklene om natten før de fordeler dem rundt i byen.
Les også: Vil ha østkantens paradegate på Grønland
Foreslår opplæring
Ling har bodd i Norge i rundt 30 år, men har sett el-sparkesykler dukke opp i hjemlandet Kina for flere år siden. Hun mener man må ha opplæring før man bruker de nye framkostmidlene og at de bør holdes unna de travleste gatene.
– Det er balanse ikke sant, hvordan klare å balansere eller stoppe. Spesielt når det er så mye folk på gata synes jeg det er farlig, forteller hun til ABC Nyheter.
Sparkesyklene er mindre og naturlig nok mindre stabile enn en tradisjonell sykkel. Gard er er av de som er skeptisk til den nye trenden.

– Jeg synes de har for små hjul og føler at det er teknisk dårlige løsninger. Jeg vil ha elsykler med store hjul og høy sikkerhet, sier han.
Gard påpeker at det er greit for ham så lenge el-sparkesyklistene holder seg i sykkelfeltet. Han mener de ikke hører hjemme sammen med fotgjengere.
Byrådets muligheter til å regulere denne typen transporttilbud er begrenset. Det synes bystyrerepresentant for MDG, Eivind Trædal, er problematisk.
– Dette er, inntil videre, ikke politisk styrt på noe nivå. Det finnes meg bekjent ingen hjemmel for å nekte el-sparkesykler i Oslo. Jeg ser at det råder forvirring om at dette er vedtatt politisk, men det er det ikke, sier Trædal til gründer-nettstedet Shifter.
Les også: Farlig forbikjøring fanget på video - politiet henlegger saken
Uaktuelt med forbud
Samferdselsminister Jon Georg Dale har til VG avvist at det er aktuelt å diskutere noe forbud av elektriske sparkesykler så lenge det sitter en samferdselsminister fra Frp.
– Vi må bidra til at disse sparkesyklene blir en positiv del av bybildet og det har vi tro på at vi får til uten å forby hverken Segway, sykler eller sparkesykler, sier han til avisen.
Les også:
Frykt og frustrasjon i Dronning Eufemias gate: – Den verste gata i Oslo
Oslo-borger bekymret for sykkeltrafikken: – Føler meg utrygg som fotgjenger