
Schous gjør comeback

Han var gallionsfigur for et av Oslos eldste bryggerier og influencer for det gode liv på 1960-tallet. Nå returnerer Schous-mannen til butikkene.
Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Premium 02.03.21
Etter å ha vært begrenset til hovedstadens tappekraner i mange år, er Schous-pilsen på vei tilbake i dagligvarebutikkene.
Det en gang så betydelige hovedstadsbryggeriet fylte et helt kvartal i bunnen av Grünerløkka, fra 1800 til bryggeriet stengte dørene i 1981.
Schous var den første bedriften i Norge som fikk bil med skiltet A1, som senere ble gitt i gave til kongen.
Før alkoholreklame ble ulovlig, var Schous-mannen et eksempel på det gode liv som ble født ut av et markedsføringsstunt på 1960-tallet, da selskapets mer korpulente ølkjører ble byttet ut med en kjekk, sunn og yngre kar.

Økende interesse for historiske Schous
I Schous gamle bryggerilokaler er det ikke lenger mye som handler om øl. Schouskvartalet, hvor bryggeriet lå, er i dag totalforvandlet til et sted for kultur, restauranter og treningssentre.
Alt som er igjen av bryggeriets 180 år lange historie er baren Schouskjelleren – og for de mer oppmerksomme – nevnte kjekkas som fortsatt troner over bryggeriets tidligere inngangsparti.
Men interessen for ølet har bare økt, og karen som i 1960-årene forbandt øl og det gode liv, gjør nå comeback i butikkene når Schous igjen blir å få kjøpt i dagligvarekjedene. I første omgang på Østlandet.
– Interessen for Schous har gradvis økt med årene, og ølet har økt fra 5 til 200 utsalgssteder, sier Karoline Underthun, sjef for produktutvikling i Ringnes, som står bak den reinkarnerte pilsen.
LES OGSÅ: Slik bygger du ditt eget vinrom hjemme
Fra uteliv til butikk
Det gjør at Ringnes nå utvider tilbudet fra uteliv til butikk, og den klassiske Schous-pilsen blir å finne i kjøleskapet.
Schous-pilsen
* Nordisk pilsnerøl med Saaz-humle fra Tsjekkia
* Fruktig smak, moderat bitter og med balanse mellom humle og malt
* Aromaen er preget av gjærfruktighet og humle med toner av blomster og gress
Underthun sier oppskriften på Schous' suksess er forsvinnende enkel: Det er lyst, enkelt øl som mange liker. Og den er brygget på barnebarnet av gjæren som en gang la grunnlaget for originalen.
– Det er en god pils, den er ren i smaken og enkel. Vi selger til hvermannsen og da treffer du de fleste. Skummende frisk og riktig balansert, sier hun.
Se video: Fant 30 år gammelt øl i elven, og smaken...