Nkom: – Bredbåndsleverandører informerer for dårlig om netthastighet

«Nkom vil nå vurdere om videre skritt er nødvendig for å sikre at kundene får tilstrekkelig informasjon om trafikkstyring og normalt tilgjengelig hastighet», heter det i Nkoms rapport
«Nkom vil nå vurdere om videre skritt er nødvendig for å sikre at kundene får tilstrekkelig informasjon om trafikkstyring og normalt tilgjengelig hastighet», heter det i Nkoms rapport Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Bredbåndsleverandører informerer om netthastigheten i altfor liten grad, opplyser Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), som nå vurderer å ta saken videre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For fast internettilknytning er det et krav at tilbyderne opplyser om normalt tilgjengelig hastighet, noe Nkom, i en ny rapport, finner at selskapene i liten grad informerer om på sine nettsider.

«Nkom vil nå vurdere om videre skritt er nødvendig for å sikre at kundene får tilstrekkelig informasjon om trafikkstyring og normalt tilgjengelig hastighet», heter det i rapporten , som omhandler såkalt nettnøytralitet.

For mobil internettilknytning finner Nkom at selskapene informerer tilstrekkelig om hastigheten.

Nkom legger hvert år fram en rapport over nettnøytralitetens stilling i Norge, og under rapporteringsperioden, fra 1. mai i fjor til 30. april i år, har Nkom registrert at noen av selskapene som tilbyr internettjenester har utfordret deler av regelverket, men hovedinntrykket er at regelverket respekteres.

Nettnøytralitet er prinsippet om at selskaper som håndterer internettrafikk skal behandle all trafikk likt, og at operatørene ikke skal kunne kontrollere eller styre innholdet kundene benytter på internett.

En lovbestemmelse om nettnøytralitet ble enstemmig vedtatt av Stortinget 7. mars i år og har vært gjeldende norsk lov siden 20. mars.