
Fornebubanen: Nok et hinder ryddet av sporet

Siden flyplassen på Fornebu ble nedlagt i 1997, har det vært snakket om og planlagt en bane til Fornebu. Nå ryddes siste byråkratiske hinder av veien.
Flere reportasjer fra Dagsavisen:
Da skating var forbudt i Norge:– Snuten! Det rykket til i meg. Hvor er de?
Han bygde Norge: Hvem var Sam Eyde?
Aasmund, Tor og Oddvar er blitt 70 år: De var de første som kom ut av skapet
Det begynte med Mimsy Møllers selvportrett med mor i 1989
– Jeg har én drøm, og det er at han skal klare seg selv når han blir voksen
Trodde du det var bare sorgen å bo på asylmottak? Da har du ikke vært på Vang i Valdres
– Jeg rekker ikke å slutte å gråte, før vi mister en ny soldat
– Jeg føler det slik. Neste nå blir gjennomføringen av prosjektet, sier Ruter-sjef Bernt Reitan Jensen til Dagsavisen.
– Nå vet vi hvordan den skal bygges, og hvilke konsekvenser det vil få for området, sier han videre.
Skøyen blir knutepunkt
Fornebubanen er planlagt å gå under bakken hele veien, og vil ta 12 minutter fra Majorstua til Fornebu. I dag tar det en drøy halvtime med buss samme vei.
– Her hvor vi står nå, på Skøyen stasjon, vil det bli et stort kollektivknutepunkt, med både tog, trikk, bane og buss, sier Reitan Jensen entusiastisk.
– Vi skal lete lenge for å finne noen som er uenig i at Fornebubanen skal bygges. Det føles veldig godt. Vi er også enige i hvordan den skal bygges, og er et langt skritt nærmere gjennomføring. Nå er det bare byggingen, og den siste finansielle biten som gjenstår, sier Ruter-sjefen.
Les også: Vi reiser mer kollektivt
Skøyen stasjon er foreslått like under Hoffsveien, parallelt med jernbanestasjonen. Dette blir et kompakt og effektivt kollektivknutepunkt, med kort vei mellom tog, T-bane, buss, trikk og drosjer. Ruter og Plan- og bygningsetaten fremmer ulike planalternativer for atkomst til stasjonen ved Skøyen torg/Sofienlund.
11.5 milliarder
Prosjektet har et estimat på 11,5 milliarder kroner, og er en del av Oslopakke 3.
Les også: Milliarder til Fornebubanen
– Dette er den største reguleringsplanen i Oslo de siste 20 årene, og den med den største investeringsrammen for et prosjekt, sier sjef i Plan- og bygningsetaten (PBE), Ellen de Vibe, til Dagsavisen.
– Skøyen vil bli et helt nytt byområde i byen. Her er det store muligheter for å fortette og bygge høyere nært stasjonsområdet, sier hun.
– Skøyen kommer til å bli et enda mer attraktivt område når dette er gjennomført, sier Bernt Reitan Jensen.
Les også: Slik blir Oslo-trafikken
Høringsplanen for Oslostrekningen vil bli lagt ut til offentlig høring fra i dag, med frist 10. april.
– Vi håper at flest mulig vil komme med sine synspunkter, sier de Vibe.
– Vi synliggjør at dette er et stort prosjekt som vil berøre mange i fem-seks år med graveprosjekter og tungtransport, noe som også er helt nødvendig, sier PBE-sjefen.
I Bærum er banen ferdig regulert.
Les også: Sparer to millioner kroner i uka
To etasjer
I høringsplanen er det lagt opp til en stasjon på Majorstua over to etasjer under bakken, eller en oppgradering av dagens stasjon.
– Det er underjordisk stasjon PBE slutter seg til. Det er planen for strekningen i Oslo som nå er på høring.
– Får vi til det, kan det skape rom for 500–1.000 nye leiligheter i området med lokk over dagens sporområde, sier hun.
Les også: Ordførere ønsker seg T-bane
Artikkelen ble opprinnelig publisert på Dagsavisen.no.