Søreide erkjenner svikt da norske marinefartøy havnet hos skumle krefter

SOLGTE MARINEFARTØYER TIL LUGUBRE KREFTER: Nå måorsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen og forsvarsminister Ine Eriksen Søreide forklare seg for Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité torsdag. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix.
SOLGTE MARINEFARTØYER TIL LUGUBRE KREFTER: Nå måorsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen og forsvarsminister Ine Eriksen Søreide forklare seg for Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité torsdag. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mangelfulle rutiner, sviktende kontroll og svak dokumentasjon. Det er noe av forklaringen på hvordan gamle norske marinefartøy kunne havne hos paramilitære i Vest-Afrika.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Torsdag avholder Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité høring om saksforholdet som Økokrim nå er inne i og som ga Dagbladets Kristoffer Egeberg Skup-pris tidligere i år.

Høringen skulle egentlig ha funnet sted i januar, men ble utsatt. Den gang formulerte komitéleder Martin Kolberg (Ap) hovedspørsmålet slik:

– Forsvarsdepartementet og Utenriksdepartementet hevder regelverket er fulgt, men hvordan kan det stemme når vi ser hvor fartøyene har havnet hen?

Innrømmer

Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) vil ikke svare direkte på Kolbergs spørsmål før hun møter komiteen.

– Jeg kommer tilbake til dette i høringen på torsdag, sier Søreide. I brev til komiteen har hun påpekt at saksbehandlingen i Forsvaret var mangelfull og kritikkverdig.

Den karakteristikken holder hun fast ved.

– Saken er alvorlig. Rutinene og kontrollen har ikke vært gode nok. Det har Forsvaret også vært tydelig på. I tillegg har Økokrim startet etterforskning av en enkeltperson. Det innebærer at det kan ha vært en utro tjener i systemet, sier Søreide til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les bakgrunnen: Gamle norske marinefartøyer havnet hos privat styrke i Nigeria

Manglende oversikt

Utenriksdepartementets regelverk sier at Norge ikke kan eksportere eller selge materiell eller tjenester til private aktører som kan komme til å bevæpne dem og tilby sikkerhetstjenester i konfliktområder.

Samtidig har Dagbladet gjennom en rekke artikler påvist at minst ti tidligere norske marinefartøyer har havnet hos private aktører i Vest-Afrika, hovedsakelig i Nigeria.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Alle disse sakene oppsto før min tid. Mitt hovedansvar å hindre at det skjer noe lignende igjen og samtidig prøve å kartlegge situasjonen, sier Søreide.

Hun innrømmer at det har vært vanskelig å skaffe seg oversikt.

– Noe av det som har preget saken, er kombinasjonen av at forholdene ligger tilbake i tid, men også at det mangler dokumentasjon.

Tar grep

Søreide sier regjeringen har tydeliggjort regelverket og overført fullmakter fra Forsvarets logistikkorganisasjon til forsvarssjefen i den hensikt å motvirke at lignende situasjoner oppstår igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg har regjeringen stoppet auksjoner av materiell med militært utseende og endret eksportkontrollforskriften.

– Dette med forskriften er viktig. Tidligere var det et stort rom for skjønn i vurderingene. Nå er prinsippet «en gang militært, alltid militært». Vi må unngå nye situasjoner der vi sliter med å dokumentere avhending av militært utstyr, sier forsvarsministeren.

Topptung liste

Ved siden av forsvarsministeren er utenriksminister Børge Brende (H) invitert til torsdagens høring. Det samme er de rødgrønne forgjengerne; Anne-Grete Strøm-Erichsen, Grete Faremo, Espen Barth Eide og Jonas Gahr Støre.

De to tidligere forsvarssjefene Harald Sunde og Sverre Diesen er også bedt om å møte, i likhet med dagens forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen og sjefen for Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO), Petter Jansen.

Også selskapene Horten skipsreparasjoner og Norsk megling og auksjon AS skal etter planen forklare seg.