Dette er årets beste sommerdekk

De ser kanskje like ut, men forskjellene på sommerdekk kan være store. Her er årets testvinnere. Illustrasjonsbilde.
De ser kanskje like ut, men forskjellene på sommerdekk kan være store. Her er årets testvinnere. Illustrasjonsbilde.
Artikkelen fortsetter under annonsen

De ser til forveksling svært like ut der de står, eller ligger i store stabler. Vi snakker om sommerdekkene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men ikke la deg lure av utseendet. Forskjellene er nemlig større enn man kanskje skulle tro.

Viktige egenskaper som drenering av regnvann, bremselengde og egenskaper ved unnamanøver kan – for å være ubehagelig ærlig – bety forskjellen mellom liv og død.

Forskjeller og varisajoner

Andre egenskaper som går mer på komfort blir også stadig viktigere. Vi snakker om dekkstøy, sporing i veibanen, styrefølelse og lett rullemotstand for å spare drivstoff, utslipp og miljø.

2015-utgaven av årets sommerdekktest kjøres i samarbeid med Motor/NAF, Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland. Selve gjennomføringen er gjort i Texas, på et tidspunkt da det fortsatt var vinter i de nordiske landene.

Til tross for forskjeller og variasjoner opplever vi at noen dekkmerker kaprer topplasseringen i år etter år. Mens andre merker varierer mer opp og ned på listene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik er det også i år. Det er tydelig at noen produsenter har mer ressurser og større budsjetter for utvikling og testing enn andre.

Hjulskift: Bare 7 prosent av kvinner gjør dette selv

Noen gjengangere

Dekkene som gjør det godt er også de dekkene du som kunde ofte betaler mest for. Ofte ganske mye mer også, enn de som havner midt på treet eller nedover på listen.For det er også noen sommerdekk man rett og slett også bør styre unna. Se den listen her:

Det er ikke slik at det er en soleklar vinner. Det er tett i toppen og det varierer også litt hvilke egenskaper de forskjellige produsenten setter aller høyest og dyrker mest fram.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I år, som i fjor, er det Continental som stikker av med totalseieren, hårfint foran Nokian og Pirelli på delt andreplass.

Slik kan bilen bli stillere - og mer komfortabel:

Dette er topp 5-listen:

Continental ContiPremiumContact 5: 9,5 poeng

Artikkelen fortsetter under annonsen

Continental er altså vinneren av testen, nok en gang. Dekket får karakteren 9 eller 10 i alle disipliner, unntatt i rullemotstand.

Det betyr at dette er et svært sikkert dekkvalg og testførerne lovpriser dekkets stabile og sikre oppførsel i kritiske situasjoner. I tillegg er komforten på dårlig vei blant de beste.

Nokian Hakka Blue: 9,3 poeng

Finske Nokian hevder seg nok en gang blant de beste dekkene. På våt vei presterer det godt både i bremsetesten og vannplaningstesten.

Testførerne kommenterer at dekket føles svært stabilt og trygt. Det har litt lenger bremsestrekning på tørr vei enn de beste. Komforten er god og dekket ruller lettere enn alle de andre.

Pirelli Cinturato P7 Blue: 9,3 poeng

Pirelli deler andreplassen med Nokian. Dekket har jevne og gode egenskaper på våt vei, med karakteren ni i alle disipliner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På tørr asfalt er det best av alle og en av testernes favoritter når det gjelder kjørefølelse. Svakest karakter får dekket på kjørekomfort på dårlig vei. Sammen med Nokian ruller det lettest av alle, noe som er gunstig for forbruket.

Goodyear Efficient Grip Performance: 9,1 poeng

Goodyear er et av de mest komfortable dekkene i testen med karakteren ti for støy og ni for komfort på dårlig vei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg ruller dekket svært lett. Kjørefølelsen på våt vei er blant de aller tryggeste, men dekket vannplaner litt tidligere enn de beste. I tillegg kommenterer testførerne at dekket føles litt mykere og mindre styrepresist enn ønskelig på tørr asfalt.

Kumho Solus HS5: 8,9 poeng

Koreanske Kumho er et noe rimeligere dekk, men presterer likevel svært bra på de fleste underlag.

Spesielt på våt asfalt har dekket jevne og gode prestasjoner både på bremsing og kjørefølelse. I vannplaningstesten er dette ett av de aller beste dekkene. I tillegg er det komfortabelt, men har høy rullemotstand og gir litt lengre bremsestrekning på tørr asfalt enn de beste.

Dette er dekk-tabbene du bør unngå

Sjekk prisen - spar penger.

Når du har plukket ut det dekket du vurderer å kjøpe, bør du alltid sjekke prisen hos tre-fire forhandlere. Det er ikke uvanlig at du kan spare 1000–1500 kroner på fire dekk av samme merke og modell. Vel verdt å få med seg!

Dette irriterer mange bileiere seg over